1
نشست علمی حکمرانی در قرآن جلسه 44 برگزار شد نشست علمی حکمرانی در قرآن جلسه چهل و چهارم در تاریخ 15 آذر 99 به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی برگزار شد  

نشست علمی حکمرانی در قرآن جلسه چهل و چهارم در تاریخ 15 آذر 99 به همت گروه علوم سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی برگزار شد.

این جلسه دهمین جلسه ای بود که حکمرانی نبوی مورد بررسی قرار می گرفت. در ابتدای جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی ضمن تسلیت شهادت شهید فخری زاده و درگذشت آیت الله جعفر الهادی به ارائه بحث پرداخت.

دکتر نجف لک زایی گفت: حکمرانی نبوی در مباحث امنیت از جلسه قبل شروع شد. در مدینه قراردادی میان گروه های مختلف در مدینه منعقد شد که مشرکین قریش در مکه به عنوان دشمن مسلمانان محسوب شدند و همه افراد در این قرارداد تعهد کردند با آنها همکاری نکنند.

براساس تحقیقات مفسران سوره محمد آیه 47 ، اولین سوره نازل شده در مدینه است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی بیان داشت: تا آیه 9 سوره محمد در جلسه قبل گفته شد. در این آیات دشمن مشخص شد کافران و کسانی هستند که صدّ از راه خدا می کنند " الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ  " كسانى كه كفر ورزيدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند [خدا] اعمال آنان را تباه خواهد كرد.

در مقابل مومنان و صالحان قرار دارند. در ادامه به این قاعده قرآنی تاکید می شود که ایشان یاری کنندگان خداوند هستند و خداوند هم ایشان را یاری می کند. در ادامه بحث به یک نمونه تاریخی اشاره می شود. عاقبت کسانی که پیش از ایشان بودند که کافران قریش ایشان درس نمی گیرد.

استاد لک زایی افزود: کسانی که ایمان و عمل صالح انجام می دهند در امنیت هستند. قرآن به نمونه ای از قدرتمندان پیش از ایشان اشاره می کند که قریش نسبت به ایشان قدرتی ندارند. "وَكَأَيِّنْ مِنْ قَرْيَةٍ هِيَ أَشَدُّ قُوَّةً مِنْ قَرْيَتِكَ الَّتِي أَخْرَجَتْكَ أَهْلَكْنَاهُمْ فَلَا نَاصِرَ لَهُمْ ﴿۱۳

و بسا شهرها كه نيرومندتر از آن شهرى بود كه تو را [از خود] بيرون راند كه ما هلاكشان كرديم و براى آنها يار [و ياورى] نبود (محمد/13)".  بنابراین از منظر قرآن نباید از قدرت دشمن ترسید.

مجدد در آیات بعد مقایسه میان دو گروه و سرانجام آنها  صورت می گیرد که چهار نعمت اشاره می شود که از همه مهم تر " مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ " است. امنیت و آرامش کامل در مقابل جهنم. " مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ ﴿۱۵ مثل بهشتى كه به پرهيزگاران وعده داده شده [چون باغى است كه] در آن نهرهايى است از آبى كه [رنگ و بو و طعمش] برنگشته و جويهايى از شيرى كه مزه‏ اش دگرگون نشود و رودهايى از باده‏ اى كه براى نوشندگان لذتى است و جويبارهايى از انگبين ناب و در آنجا از هر گونه ميوه براى آنان [فراهم] است و [از همه بالاتر] آمرزش پروردگار آنهاست [آيا چنين كسى در چنين باغى دل‏ انگيز] مانند كسى است كه جاودانه در آتش است و آبى جوشان به خوردشان داده مى ‏شود [تا] روده ‏هايشان را از هم فرو پاشد (محمد/15)."

دکتر لک زایی در ادامه بیان داشت: دین و قرآن برای این است که زندگی انسان ها امنیت دنیوی و اخروی دارد. مفهوم توحیدی امنیت در مقابل امنیت طاغوتی و دنیوی است که به بقای دنیای فقط نظر دارد.

تا قبل از آیه 16 صحبت از کافران و مشرکان است اما از آیه 16 منافقان هم مطرح می شوند که این ویژگی زندگی در مدینه است. افرادی که ضعیف الایمان هستند. تجلی نفاق در دوره مدینه است و در مکه چون مباحث مادی وجود نداشته بحث نفاق کمتر وجود داشته است. در آیات مدنی حدود 100 سوره درباره منافقان نازل شده است.

"وَمِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ حَتَّى إِذَا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِكَ قَالُوا لِلَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مَاذَا قَالَ آنِفًا أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَاتَّبَعُوا أَهْوَاءَهُمْ﴿۱۶ و از ميان [منافقان] كسانى‏ اند كه (در ظاهر) به [سخنان] تو گوش مى‏ دهند ولى چون از نزد تو بيرون مى ‏روند به دانش يافتگان مى‏ گويند هم اكنون چه گفت اينان همانانند كه خدا بر دلهايشان مهر نهاده است و از هوسهاى خود پيروى كرده‏ اند (محمد/16)

این ها از هواهای نفسانی پیروی می کنند. در اینجا مشکل امنیتی داخلی به مومنان تذکر داده می شود. نفاق و کسانی که " فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ " در جامعه اسلامی تهدیدی جدی است. کسانی که از لحاظ معنوی بیمارند. ایشان کسانی هستند که وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ مُحْكَمَةٌ وَذُكِرَ فِيهَا الْقِتَالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلَى لَهُمْ ﴿۲۰

و كسانى كه ايمان آورده‏ اند مى‏ گويند چرا سوره‏ اى [در باره جهاد] نازل نمى شود اما چون سوره‏ اى صريح نازل شد و در آن نام كارزار آمد آنان كه در دلهايشان مرضى هست مانند كسى كه به حال بيهوشى مرگ افتاده به تو مى ‏نگرند (۲۰)

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: خداوند از مومنان اطاعت و سخنان درست می خواهد سخنی که باعث تضعیف دیگر مومنان نشود. پس برای امنیت سازی باید در جهت گسترش ایمان و از میان بردن ترس میان مومنان اقدام کرد.

یکی دیگر از راهکارهای امنیت گسترش تدبر در قرآن و فراگیری قرآن در میان مردم است. أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ...(محمد/24)

از منظر قرآن کسانی که مسیر نفاق را پیش می گیرند اینها برای مومنان واقعی ضرری نمی توانند برسانند إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَشَاقُّوا الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى لَنْ يَضُرُّوا اللَّهَ شَيْئًا وَسَيُحْبِطُ أَعْمَالَهُمْ ﴿۳۲

كسانى كه كافر شدند و [مردم را] از راه خدا باز داشتند و پس از آنكه راه هدايت بر آنان آشكار شد با پيامبر [خدا] در افتادند هرگز به خدا گزندى نمى ‏رسانند و به زودى [خدا] كرده ‏هايشان را تباه خواهد كرد (محمد/32). بنابراین نتیجه تلاش کافران و منافقان ناامنی برای خودشان است.

در آیات بسیاری "كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ" در کنار یکدیگر قرار گرفته است یعنی کافرانی که مجموعه کارهایی انجام می دهند که مانعی برای مسلمانان هستند. اینان مورد غفران الهی قرار نمی گیرند. در واقع راه غفران را به ایشان نشان می دهد که باید توبه کنند و مانع ایمان آورندگان نباشند.

استاد لک زایی در پایان بیان داشت: آیه بعدی مربوط به صلح است. سستی نورزید که دشمن را به سازش بخوانید. در حالیکه شما برترید. فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَنْ يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ ﴿۳۵ پس سستى نورزيد و [كافران را] به آشتى مخوانيد [كه] شما برتريد و خدا با شماست و از [ارزش] كارهايتان هرگز نخواهد كاست (محمد/35). صلح از سر سستی و موضع ضعف ممنوع است. مومنان برترند چون خدا با آنان است.

 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 71
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده علوم و انديشه سياسي
مجری سایت : شرکت سیگما