2
به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی؛ نشست علمی انقلاب اسلامی و توسعه علوم سیاسی برگزار شد به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی؛ نشست علمی «انقلاب اسلامی و توسعه علوم سیاسی» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا بهروزی لک و دبیر علمی دکتر علیرضا زهیری برگزار شد.

این نشست به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی  با عنوان «انقلاب اسلامی و توسعه سیاسی»  در مرکز همایش‌های غدیر برگزار گردید. در ابتدا دکتر علیرضا زهیری دبیر علمی نشست تحولات دهه نخست انقلاب اسلامی و الزامات نظام‌سازی را بررسی نموده و به برخی عوامل مؤثر در گرایش حوزویان به سمت آموزش و پژوهش در حوزه سیاست اشاره کرد. وی عواملی چون لزوم پاسخ به پرسش‌های نظام سیاسی نوتأسیس جمهوری اسلامی ایران و نهادمندی سیاسی بر اساس آموزه‌های اسلامی و توصیه‌های امام خمینی (ره) مبنی بر آشنایی حوزویان با دانش‌های جدید را مهم‌ترین زمینه‌های گرایش به دانش سیاسی در میان آنان اعلام نمود.

در ادامه دکتر غلامرضا بهروزی‌لک با استفاده از الگوی «تحلیل روند» به نقش انقلاب اسلامی در روند توسعه دانش سياسي پرداخت. ایشان بیان داشت: با نگاهي به رشد کمي دانشگاه‌ها و مراکز علمي سياسي، متون توليد شده، همايش‌ها و سمينارهاي علمي بيانگر روند توسعه علوم سياسي بوده است. اما مهم‌ترین پیشران‌های این روند در ارتباط با نقش انقلاب اسلامی می‌توان به مواردی از قبیل: اهداف رهایی بخشی انقلاب اسلامی، اسلامی سازی علوم سیاسی، سیاستهای توسعه آموزش عالی در کشور، اقدامات رشد علوم سیاسی در حوزه‌های علمیه، گسترش ارتباطات و امکانات سخت افزاری در کشور، همسویی انقلاب اسلامی با فرایند پسامدرنیسم در مرکزیت زدایی از مدرنیته غربی و اشاره نمود.

ایشان تصريح کرد: هر چند دانش سياسي امروز ريشه در تراث گذشته ايراني اسلامي دارد، اما سيطره دانش غربي، باعث سوگیری سکولار آن در سده اخير شده  هرچند سرانجام با احياي انديشه اسلامي، روند اسلامي سازي و توسعه علوم سياسي طي چهار دهه گذشته موقعیت تازه‌ای پیش رو قرار داد. يکي از رويکردهاي مطالعه وضعيت دانش سياسي در دوران پس از انقلاب اسلامي، تحليل اين روند ميباشد. اکنون در چهل سالگي انقلاب دانش سياسي ما مجموعه اي از عناصر مختلف مي باشد؛ روندي آگاهانه و در قالب هاي مختلف شکل گرفت و نهضت نرم افزاري، اسلامي سازي علوم و مهندسي فرهنگي فازهاي مختلفي بوده که مي توان يک روند را از جريان حاکم در دو دهه اخير با گذر از دوران جنگ و آموزش نيروها نام برد.

این روند شاهد موانع و محدودسازهایی نیز بوده است که سبب شده است تأثیرات انقلاب اسلامی کامل و اثرگذار نباشد: برخی از این محدودسازها عبارتست از: تدوام پیدا و پنهان سیطره دانش سیاسی سکولار در اساتید و متون علوم سیاسی؛ نارسایی ها و سوء مدیریتهای موجود در کارآمدسازی انقلاب اسلامی در توسعه علوم سیاسی، چالشهای نظری ناشی از سیطره نسبت عصر پسامدرن؛ غلبه تدریجی کثرت گرایی فکری و چالشهای سیاسی ناشی از آن، سطحی نگری و مدرک گرایی و کم عمق شدن دانش سیاسی، چالشهای سیاسی اقتصادی داخلی و خارجی در تأثیرگذاری انقلاب اسلامی بر علوم سیاسی.

هر چند برایند اولیه برون یابی روند تأثیر انقلاب اسلامی بر علوم سیاسی در آینده تابع عوامل محتمل اثرگذار بر سیر این روند در آینده می‌باشد، اما در برون یابی اولیه می‌توان ابراز داشت که آینده این روند توسعه بیشتر علوم سیاسی در فرایند تداوم انقلاب اسلامی خواهد بود. تلاشهای تمدن سازی اسلامی نیز از جمله عوامل اثرگذار آینده است. البته سیر آینده دانش های سیاسی را می‌توان به دلیل عوامل محقق گذشته و محتمل آینده، کثرت گرایی بیشتر در این فرایند دانست.

منبع: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
 
امتیاز دهی
 
 


مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب

مطالب مرتبط

پربازدید ترین مطالب
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 341
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشكده علوم و انديشه سياسي
مجری سایت : شرکت سیگما