Take a fresh look at your lifestyle.
edalat

برگزاری دهمین نشست از سلسله نشست‌های فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه

0

دهمین نشست از سلسله نشست های فلسفه امنیت از منظر حکمت متعالیه با بررسی دلالت­های امنیتی و مساله سه اصل ملاصدرا با ارایه استاد لک زایی در تاریخ 23 اسفندماه 1402 برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، دبیر علمی آقای دکتر رجبعلی اسفندیار اشاره ای به مباحث جلسات گذشته داشتند و از آقای دکتر لک زایی خواستند تا به تبیین رساله سه اصل صدرالمتألهین بپردازند.

دکتر لک زایی با اشاره به اینکه رساله سه اصل ملاصدرا حکم جمع بندی مباحث جلسات گذشته را دارد، با اشاره به حدیثی از امام معصوم (ع) که فرمود: نفس خود را به عنوان دشمنی قرار بده که با او جهاد می­‌کنی، تأکید داشتند که در بحث فلسفه امنیت به دنبال این هستیم که چه کنیم تا آسیبی به ما نرسد. بر اساس جمله امام علی (ع) در خطبه نهج البلاغه «مؤمن شب را به صبح و روز را به شب می­‌آورد در حالی که نفسش مورد امتحان است». اصل دشمن در وجود انسان و نفس او تعریف می‌­شود، لذا امنیت سازی را باید از نفس خود آغاز کنیم.

مهمترین ویژگی بحث امنیت در حکمت متعالیه این است که امنیت درونی مقدم بر امنیت بیرونی است. رساله سه اصل، اصول کلیدی سه گانه­ای که انسان را به جهنم رهنمون می­شود، بیان می­‌کند.

اصل اول جهل و عدم معرفت نفس است؛ با وجود جهل انسان نمی­تواند به نفس مطمئنه برسد چرا که اصلا شناختی از نفس ندارد. اصل دوم، حب جا و میل به شهوات و سایر تمایلات و نفرت به حب آخرت است و اصل سوم، اصل تسهیلات نفس اماره است. اصول سه گانه جهنم؛ اصول تهدید کننده نفس و امنیت دنیوی و اخروی انسان است. از نگاه ملاصدرا برای رسیدن به امنیت باید عقل را به ریاست برسانیم و برای رسیدن به بهشت اصول سه گانه جهنم را که شقاوت را به دنبال از خود دور کنیم.

صدرالمتألهین در مقدمه کتاب از دو نوع انسان یاد می‌­کند. انسان­های ابرار و انسان­های فجار. وی در این آثار مطالب خود را به آیات و در برخی موارد با روایات مستند می­کند. ملا صدرا در این مقدمه از سه قوه بهیمی، سبوعی و شیطانی که با عقل در نزاع هستند سخن می‌­گوید و تأکید دارد انسان­هایی به مقام یقظه و بیداری می‌­­رسند که به مقام ابرار رسیده باشند. مسأله مهم ملاصدرا در رساله سه اصل، بحث خود سازی و خودشناسی و علاج سرکشی انسان در برابر خداست.

در فصل اول کتاب، جهل به معرفت نفس که معظم اسباب شقاوت است توضیح داده می­شود. تأکید دارد که حقیقت آدمی به نفس آدمی است و برای شناخت حقیقت باید نفس را شناخت. شناخت نفس در گرو خارج شدن از غفلت است و لذا انسان ها به دو دسته ذاکر و غافل تقسیم می­شود. اگر کسی از نفس خود غافل باشد، لازمه ­اش آن است که از خدا غافل شود. برای خروج از غفلت باید خدا را یاد کرد. ملاصدرا تاکید دارد که برخی اهل علم نیز از نفس خود غافل­اند. راهکار آن یاد خدا و معرفت خدا، وحی و رسالت  و سر معاد است. دنیاگرایی تهدید وجودی برای انسان است و سفارش می­کند از کسی که دنیاگرایی را انتخاب کرده است دوری کنید و دنبال اهل دل باشید. برای رسیدن به امنیت پایدار باید به آخرت توجه کرد، از دنیا نمی­‌شود نور دریافت کرد، باید عاشق خدا شوید و به سیره معصومان (ع) تمسک کنید.

در فصل دوم کتاب، اصل دوم یعنی حب دنیا توضیح داده می‌­شود. تاکید دارد اگر انسان نفس خود را به خبیثیات عادت دهد در روز قیامت به شکل حیوانات محشور می‌­شود. انسان باید شهوت و خشم را به عفت و شجاعت تبدیل کند.

در فصل سوم، صدرالمتألهین اصل سوم یعنی وسوسه­‌های شیطانی را توضیح می‌­دهد که مکر و حیله را برای انسان به همراه دارد و حاصل آن جز خسران دنیا و آخرت نخواهد بود و بسته جامعی از تهدیات دنیوی و اخروی را برای انسان به ارمغان می­‌آورد.

پس از توضیحات سه اصل که باعث ناامنی انسان می‌­شد، در فصول بعدی پیامدهای این سه اصل مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از نتایج جهل به معرفت نفس، ترک خدا و غفلت از یاد خدا و معاد و رسول است. نتیجه آن می‌­شود که انسان در روز قیامت نابینا محشور می‌­شود. نتیجه متابعت از شهوات و حب دنیا، دوری از فطرت و پیوستن به جرکه حیوانات است و در قیامت به قیافه همان حیوانات محشور می‌­شود. تنها راه نجات برای انسان با خبر شدن از جهان معنا در دنیا است. ملاصدرا ادامه بحث به امنیت سازی و چگونگی نجات از مهلکات و رسیدن به منجیات توجه می‌­کند. وی تاکید دارد که گاه امراض نفسانی انسان به حدی می‌­رسد که نمی‌­شود آن را کنترل کند و کاری انجام دهد. صدرالمتألهین تأکید دارد که راه بصیرت بقای ابدی انسان را تضمین می­کند. انسان دارای دو نفس حیوانی مساوی با شقاوت و نفس ملکی و الهی مساوی با بقای ابدی است. راه نیل به امنیت و ابزارهای امنیت ساز، خلاصی از جهل و شهوت و دشمنی با خداست. وی در باب یازدهم کتاب، علم و عمل و ولایت و رهبری الهی را ابزار رسیدن به امنیت می­داند و تأکید دارد که انسان باید چهار مسیر: الی الله، فی الله، من الله و فی الله را سیر کند تا به خدا برسد. صدرالمتألهین در باب چهاردهم کتاب، بر عمل صالح و نافع تأکید می­‌کند و به ریشه یابی درست انحرافات انسان که مانع امنیت اوست، می­‌پردازد.

🎧 دانلود فایل صوتی نشست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.