تدوین «نظریه مقاومت» ضروری است
در هماندیشی علمی بینالمللی «طوفان الاقصی و آینده مسئله فلسطین» مطرح شد:
میراحمدی: تدوین «نظریه مقاومت» ضروری است
حجت الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی در هماندیشی علمی بینالمللی «طوفان الاقصی و آینده مسئله فلسطین» که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: «به نظر میرسد امروز با ضرورت مهم تدوین نظریه مقاومت توسط نظریه پردازان و اندیشمندان و مراکز علمی پژوهشی مواجه هستیم.»
وی افزود: «در کنار حمایت از جریان مقاومت فلسطین که وظیفه انسانی و اسلامی ماست، به نظر میرسد امروزه ضرورت دارد در جهت تدوین چنین نظریهای گام برداریم؛ این ضرورت مخصوصا از این جهت آشکار میشود که لازم است نوعی تمایزافکنی بین جریان اصیل مقاومت اسلامی و جریانهای رادیکال و افراطی در جهان اسلام افکنده شود و متاسفانه برخی از تهمتها و بعضی از ادعاهایی که نسبت به جریان اصیل مقاومت صورت میگیرد را از این طریق بتوانیم پاسخ دهیم.»
وی افزود: «در قضیه فلسطین، به نظر میرسد مقاومت فلسطین به معنای خاص و مقاومت اسلامی به معنای عام از یکسو مبتنی بر پیش فرضهایی است که به شکل اجمالی در ذهنیت رزمندگان مقاومت براساس آموزههای دینی وجود دارد و این پیش فرضها و مبانی آنها را به رفتاری با عنوان مقاومت سوق داده اما تدوین نظریه مقاومت مبتنی بر آن چیزی است که ما از عمل و تعامل آن با مبانی دینی و نظر باید در نظر داشته باشیم.»
وی افزود: «امروزه با توجه به تجربهای که در جریان مقاومت و مخصوصا مقاومت فلسطین مشاهده میکنیم به ویژه بعد از ورود به مرحله عملیات طوفان الاقصی، زمینه نظریه پردازی مقاومت اسلامی تسهیل شده و به نظر میرسد این نظریه باید از چهار بعد فلسفی، اخلاقی، فقهی و جامعه شناختی تشکیل شده باشد.»
وی گفت: «در بعد فلسفی لازم است در تدوین نظریه مقاومت پیشفرضها و مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی، انسانشناختی و فرجام شناختی توجه شود و پیش فرضهایی که در فلسفه اسلامی در این زمینه وجود دارد مورد توجه قرار گیرد. در این سطح، ما باید به فلسفه مقاومت بپردازیم.»
وی ادامه داد: «در واقع در این سطح، نوع نگاه اسلام به جهان هستی و دیگر بنیانهای فکری مشخص میشود و تاثیری که این مبانی بر رفتار انسانهای مقاوم و رزمندگان مقاومت برای دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم دارد را مقاومت شکل میدهد.»