در آغاز این نشست دبیر جلسه ضمن ادای احترام و گرامیداشت یاد استاد گرامی جناب آقای دکتر فیرحی، که در دو پیش اجلاسیه گذشته به عنوان داور در جلسه حضور داشتند، از حضار خواستند قرائت فاتحه ای جهت شادی روح آن مرحوم داشته باشند
در این نشست که با حضور داوران محترم آقایان: استاد پارسانیا، دکتر حقیقت، دکتر درخشه و دکتر شاکر و نیز ناقدان محترم آقایان: حجتالاسلام دکتر میراحمدی، دکتر میرموسوی و دکتر لکزایی برگزار گردید، نخست نظریهپرداز محترم به تفصیل درباره فاصله نظریه خود با ادبیات سنتی فارابی و ابن سینا سخن گفت و در ادامه مدعای خود را در قالب چند گزاره خبری روشن بیان کرد.
یزدانی مقدم پرسش اصلی نظریه آیینگی وحی را «استفاده و استنباط از وحی برای شرایط و مقتضیات تاریخی، تمدنی و فرهنگی متفاوت» دانست و تأکید نمود که مدعای وی این است که {از منظر تبیین وحی} پیامبر همچون آیینهای، حقایق عقلی را با وحی الهی دریافت و به مردم ارائه میکند. این نظریه در چارچوب فلسفه سیاسی اسلامی ارائه میشود و حاصل تأمل در نظریههای وحی در فلسفه سیاسی اسلامی و متون مربوط و تحلیل آنها است. نتایج نظریه آن است که حقیقت جان آدمی که ناطقه اوست وحی را دریافت میکند. تأثیر نظریه آیینگی وحی را میتوان در مناسبات عقل و وحی، مناسبات دین و فلسفه اسلامی، مناسبات دین و سیاست، تحلیل و بررسی دین و شریعت، فلسفه تشریع و قانونگذاری مقاصد نهایی قانون، ویژگیها و وظایف حاکم و حکومت و چگونگی تغییر متن وحیانی مشاهده نمود. دکتر یزدانی مقدم آثار ذیل را برای نظریه خود برشمردند:
- تبیین جدیدی از وحی ارائه میکند؛
- به طرز خاص خود میان عقل و وحی را از چند نظر جمع میکند؛
- سرشت و سرنوشت متفاوت فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی غرب (لیبرال دمکراسی) را نشان میدهد؛
- اصالت و استقلال فلسفه سیاسی اسلامی را نشان میدهد؛
- از جایگاه و موقعیت وحی در شرایط امروز پشتیبانی میکند؛
- به پرسشهای و دیدگاههای رقیب درباره وحی، مانند نظریه رؤیا، پاسخ میگوید؛
- به پرسش درباره کارآمدی احکام اسلام و جاودانگی آن پاسخ میگوید؛
- از دیدگاه عدلیه، به روایت شهید مطهری، و قرار داشتن عدل در سلسله علل احکام پشتیبانی میکند؛
- از نظریه امام راحل (ره) درباره کارکرد ولایت فقیه و مقتضیات زمان و مکان پشتیبانی میکند؛
- از آرمانهای انقلاب اسلامی پشتیبانی میکند؛
- نسبت میان قرآن و نهج البلاغه و عروة الوثقی را توضیح میدهد و تصحیح میکند؛
- این نظریه برای پاسخ به پرسشهای مربوط به تعارض و نسبیت قوانین و استنباط قوانین به کار میآید؛
- بر عقل ورزی در فلسفه سیاسی اسلامی تأکید میکند؛
- راهی برای عقل ورزی در جهت حلّ معضلات نظام جمهوری اسلامی میگشاید و از این طریق کارآمدی نظام را افزایش میدهد؛
- نسبت میان فلسفه و فلسفه سیاسی و نیازهای سیاسی اجتماعی را پی میگیرد و امتداد سیاسی اجتماعی فلسفه اسلامی را نشان میدهد.
در ادامه جلسه ناقدان محترم ضمن تمجید از تلاشهای انجام گرفته پرسشهایی را جهت ایضاح مطلب مطرح نمودند و داوران محترم نیز بر برخی از پرسشهای مطرح شده تأکید کردند. . در جمع بندی از مباحث این کرسی نظریه پردازی، از دکتر یزدانی مقدم خواسته شد نکات ذیل را برای پیش اجلاسیه چهارم مورد توجه قرار دهد.
1-نظریه آیینگی وحی؛ حکومت و قانون در سنت فلسفه سیاسی، در حوزه فلسفه سیاسی محدود شود نه در حوزه کلام سیاسی؛
2-مقاصد شرع به عنوان نتیجه اصلی بحث در حوزه فلسفه سیاسی(آنگونه که فلاسفه سیاسی مطرح کرده اند نه آنگونه که در اصول فقه گفته شده است) به شکل کامل بیان شود؛
3-استدلال های نظریه تقویت شود؛
4-به شکل مشخص تفاوت با نظریه های بدیل (شبستری، فضل الرحمن، سروش) مشخص شود؛
5-پیامد های عملی نظریه بیان شود؛
6-سئوالات مطرح شده توسط ناقدان و داوران محترم مود توجه قرار گیرد.
گفتنی است مدیریت این پیش اجلاسیه را آقای دکتر رجبعلی اسفندیار و نظارت بر آن را آقای دکتر موسی وند به عهده داشتند.
.................
سومین پیش اجلاسیه کرسی نظریهپردازی آئینگی وحی
🔶حکومت و قانون در سنت فلسفه سیاسی اسلامی
👤ارائهدهنده: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم
شورای داوران:حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید پارسانیا،حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمدکاظم شاکر،دکتر جلال درخشه
👤کمیته ناقدان:حجتالاسلاموالمسلمین دکتر نجف لک زایی،حجتالاسلاموالمسلمین منصور میراحمدی،حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمدحسن قدردان قراملکی،حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سید علی میر موسوی
👤دبیر علمی: دکتر رجبعلی اسفندیار
👤ناظر جلسه دکتر محسن موسی وند
⏰زمان: پنج شنبه 1399/11/2 ساعت ۹ صبح
🔶مکان: قم - پردیسان - پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - طبقه دوم- تالار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
💠مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاریهای علمی و بینالملل
🔹لینک ورود به جلسه
🌐http://dte.bz/danaee